Spiller på TEATERØEN 17 nov. – 2 dec. 2017

rodin 7.lille

Køb Billet

Den 17.november 2017 er det 100 året for Auguste Rodins død, og den dag har vi premiere på forestillingen ’Rodin’. Det bliver en rejse ind i en enestående kunstners univers, en billedmættet oplevelse om en sammensat og lidenskabelig skulptør.

Erotik og sanselighed er dybt forbundet med Rodins skulpturer og med hans skabende proces.

Den berømte danserinde Isadora Duncan dansede for Auguste Rodin, mens han modellerede sine skulpturer. Hun har fortalt om, hvordan Rodin – mens hun dansede for ham – nærmest mistede fornemmelsen af forskellen på en statue og en kvinde, om hvordan ’hans hænder løb over min hals, bryst, mine arme og ned over mine hofter, mine ben og fødder’.

I vores opsætning er det to kvinder – danserne og performerne Tilde Knudsen og Liv Mikaela Sanz og en betragter, fotografen Ingrid Bugge, der fremkalder Rodins univers og gennem bevægelserne kommer vi nærmere Rodins skabende proces.
KO8A3376

Auguste Rodin er en af fransk kunsts største og kendteste billedhuggere og hans værker vil være mange danskere bekendt, ikke mindst fordi Glyptoteket har en af de fineste samlinger i verden af hans skulpturer.

Asterions Hus vil med forestillingen give sit bud på noget af det, som er det sværeste at definere: Kernen i den kunstneriske skabelsesproces. Forestillingen udspiller sig i prøvesalen i samklang med den kunstneriske proces, som den skildrer.

Vi tilnærmer os, hvad Rodin oplevede i mødet med sine modeller. Hvordan han indfangede bevægelsen, når mennesket dansede for ham. Og som tilskuere forsøger vi at få indblik i, hvad der udspillede sig mellem model og kunstner, mellem subjekt og objekt midt i skabelsen af værket.

Skønheden og det uperfekte
Ved at dykke dybt ned i Rodins kunstneriske proces kommer vi tæt på nogle af de ikoniske skulpturer som f.eks. ’Tænkeren/Grubleren, ’Kysset’ og ’Helvedesporten’. Vi følger det med Rodins øjne og oplever det flerdimensionelle i værket. ’Grubleren’ er med sin udstråling af dybe tanker, intelligens og kontemplation en klar kontrast til vor tids flimmer og hastighed. ’Borgerne i Calais’ bringer i dag tankerne hen på den franske havneby, der i mere end femten år har været hjemsted for migranter. Værkets historie om at forsvare sig mod det udefrakommende har dermed fået en slående nutidig aktualitet. Og ’Manden med den brækkede næse’ minder os om skønheden i det uperfekte.

Forestillingen afsøger det æstetiske rum, der eksisterer omkring Auguste Rodins skulpturer og de figurer, der bliver frembragt i forestillingen – samtidig med at man også som beskuer bliver inviteret til at reflektere over det, man selv oplever.

-RODIN søger at tematisere, hvordan krop og nøgenhed bliver instrumentel og maskinel i en tid med stadigt mere fokus på selvportrættering og på omverdenens respons, siger instruktøren Peter Kirk.  Vi gemmer os bag et billede af, hvad vi gerne vil vise omverdenen, det bliver stadigt vigtigere end vores substans, og det stresser os i virkeligheden helt vildt. Rodin kommer til at fungere som vores ’medie’ i forsøget på at skrælle de overfladiske lag af og komme ind til den vi er.

RODIN er en ekspressiv danse- og performanceforestilling, der udspiller sig i et atelier/værksted, hvor to kvindelige dansere udforsker kroppe, bevægelser, lys og fysiognomiske detaljer, mens en fotograf iagttager og fastholder det, som publikum ser i projektioner på væggene i billeder.

Gennem fotografens optik opdager vi måske, hvad det var Rodin oplevede, når han iagttog sine modeller. Undervejs er vi vidne til en ’genopførelse’ både af Rodins velkendte skulpturer, men vi oplever også danserne skabe nye figurer, som kunne være skulpturer, skabt af mesteren.

Medvirkende:
Dansere: Liv Mikaela Sanz og Tilde Knudsen
Fotograf: Ingrid Bugge
Musik: Klaus Risager
Koreografiske konsulenter: Lotte Sigh og Stefanos Bizas
Instruktør: Peter Kirk